Lækker og sund tomatsovs

Herhjemme elsker vi en hjemmelavet, lækker og sund tomatsovs. Jeg laver den gerne en dag i weekenden, hvor jeg har god tid, da den skal simre tre kvarters tid -selve sovsen tager kun 5 minutter at forberede -men simretiden er ventetiden værd, det vil du smage, når den er færdig. Jeg laver en stor portion, og så fylder jeg 3-4 tomme glas og sætter i fryseren (uden låg). Så er det bare at tage et glas op dagen før 🙂 Og udover smagen og sundheden, så er det også meget billigere at lave sin egen 🙂

Her er mit bud på en lækker og sund tomatsovs, som kan bruges til et utal af forskellige retter som f.eks. pizza, lasagne, pastaretter, pizzasnegle, vegetarisk udgave af gullash osv.. Den er smækfyldt med vitaminer, mineraler, fibre osv., fra alle de gode grøntsager, som i øvrigt sagtens kan blendes, hvis ungerne ikke er så glade for grøntsagerne.

Lækker og sund tomatsovs

Flaskerne med mosede tomater er efterflg. super som vandkarafler i hverdagen ;)

 

Alt på billedet kan selvfølgelig skiftes ud med de favoritmærker du foretrækker, men når du først har prøvet Herbamare Urtebouillon én gang, bruger du helst ikke andet 🙂 Den kan købes i 1 kgs bøtter på nettet eller i mindre portioner i de større supermarkeder. Estragon fik jeg øjnene op for, for et par år siden. Jeg kendte det ikke rigtig, men det giver en fantastisk smag.

Basis opskrift på lækker og sund tomatsovs, 3-4 portioner

6 mellem løg eller 4 store
3-4 fed hvidløg
2 flasker mosede tomater (eller 4-5 dåser hakke tomater)
3 spsk Herbamare bouillon
1 spsk estragon (et alt for overset krydderi, som smager fantastisk)
2 spsk olie til stegning
Salt
Peber

Hak hvidløg og løg fint, evt. i minihakkeren og steg dem i en gryde sammen med estragon på middel varme til de er gennemsigtige (de skal ikke brune) i ca. 10 min.

Lækker og sund tomatsovs

Løg og krydderier

Tilsæt tomater og bouillon og lad sovsen simre i 45 min -gerne længere. Smag til med salt og peber. Hvis du synes, kan du tilsætte et par dl rødvin og lade simre 5 min mere 🙂 Hvis du vil have mere sødme, kan du tilsætte lidt æblesaft og evt. en lille dåse tomatkoncentrat.

Lækker og sund tomatsovs

Den færdige sovs

Så er basis tomatsovsen klar og kan bruges som den er eller tilsættes revet squash, gulerødder, rødbeder eller hvad du har lyst til. Så er det ingen sag lige at smække en hurtig grøntsagslasagne sammen en travl hverdag 🙂

Lækker og sund tomatsovs

Gulerødder, squash og rødbede

 

Du er velkommen til at følge min blog på Facebook her, hvor du også kan tilmelde notifikationer 🙂

You may also like...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *